NIEUWS KLASSE(N)WATER

Het recept: water, water en nog eens water

Gepubliceerd op dinsdag 04 juli 2006

Op veel scholen kom je ze tegen: de pakjes drinken voor de ochtendpauze. Maar hoe gezond zijn deze pakjes? En hoeveel moet een kind drinken gedurende deze warme dagen?

Gedurende deze extreem warme dagen, maken ouders zich zorgen of hun kinderen wel genoeg drinken. Op veel scholen houden de kinderen het 's ochtends nog wel uit, maar slaat de hitte 's middags ongenadig op de gebouwen neer. Airconditionings ontbreken veelal, dus is het zaak om op andere manieren de kinderen koel te houden. Dat kan door veel te drinken. Maar wat is nu het beste voor je kind?

Vitamines B en C
De tafeltjes bij de kleuterklassen in een school in Bussum staan vol met lunchtrommeltjes met daarop pakjes drinken. De pakjes met plaatjes van fris fruit zien er vrolijk uit. Het drinken zorgt er niet alleen voor dat de kinderen niet uitgedroogd raken, maar bieden ook nog eens een dagelijkse inname van vitamines B en C. Een gezonde dorstlesser dus. Maar is dat ook zo?

Bij de keuze van drankjes is het belangrijk om op het aantal calorieën te letten, waarschuwt het Voedingscentrum. Een glas frisdrank levert 85 calorieën op. En een glas vruchtensap zo'n zeventig calorieën. De pakjes bieden, naast de beloofde vitamines, weinig voedingswaarde. Vaak is de hoeveelheid fruit in een pakje schrikbarend laag, tussen de zes en twintig procent. Bovendien is dit ook nog eens gemaakt van geconcentreerd sap, dat het meeste van zijn natuurlijke smaken en vitamines verloren heeft. De smaak in het pakje komt over het algemeen van grote hoeveelheden suiker en zoetstoffen. Veel pakjes vermelden wel hoeveel fruit en vitamines erin zitten (zoals twaalf mg vitamine C, dit is twintig procent van de Dagelijkse Aanbevolen Hoeveelheid per pakje). Maar wijselijk houden de makers het aandeel suikers voor zich. De realiteit is dat er soms zo'n tien gram suiker op honderd milliliter inzit. Het Voedingscentrum geeft de voorkeur aan drankjes zonder calorieën, dus water of thee zonder suiker.

Hersenen
Maakt dit ook werkelijk wat uit? Het kind drinkt in ieder geval, dus het droogt niet uit. Maar ja, het maakt wel degelijk uit. Onze lichamen bestaan voor vijftig tot zeventig procent uit water en onze hersenen zelfs voor 85 procent. Zonder adequate aanvulling wordt een kind moe, vertoont het een gebrek aan concentratie en heeft het eerder hoofdpijn. Juf Ellis van de basisschool in Bussum: "Ik merk in mijn klas dat de kinderen hun aandacht erg slecht bij de les kunnen houden. Een koude dorstlesser geeft na de pauze een korte opleving. Maar de warmte speelt de kinderen behoorlijk parten. Ze zijn lusteloos en vertonen weinig initiatief."

Onderzoeker Alex Richardson aan de Universiteit van Oxford zegt dat water het beste 'medicijn' is in de hitte. Dit meldt de Times online.
"Zoete drankjes zijn geen goede vervangers voor water. Ook zie je in de zogenaamde gezonde drankjes een ongeoorloofde hoeveelheid cafeïne. Dat kan er voor zorgen dat je juist water verliest."
Water is dus het beste dat kinderen kunnen drinken. Echter, een kind dat gewend is aan de zoete fruitdrankjes, is minder geneigd om water te drinken. Richardson: "Je kunt niet verwachten dat een kind alleen maar water drinkt. Zie het gewoon als een stap in de goede richting als de fruitpakjes afgewisseld worden met het drinken van water. Bovendien zijn er ook fruitpakjes die niet uit en vruchtensapconcentraat zijn gemaakt, maar van puur fruit. Die zijn wel gezond."

Kraanwater
Gewoon kraanwater is het beste drankje voor kinderen. Kinderen moeten minstens anderhalve liter water per dag drinken. Als het warm is of de kinderen sporten, moet er nog meer gedronken worden. Voor de gezondheid is het in Nederland niet nodig water uit flessen te drinken. Het leidingwater in Nederland wordt altijd streng gecontroleerd.

Tips om kinderen koel te houden :

  • Stop water of puur vruchtensap 's avonds in de vriezer. Als het kind het bevroren drinken de volgende dag mee naar school neemt, is het tegen de tijd dat hij het gaat drinken ontdooid en heerlijk koel.
  • Water wordt snel door het lichaam opgenomen. Kraan-, bron- en mineraalwater en thee zonder suiker zijn dan ook prima dorstlessers. Drink op warme dagen de hele dag door. Zet een bidon met (kraan)water in de koelkast, drink er regelmatig van en vul hem telkens bij. Bidons zijn hygienischer dan flesjes. Flesjes hebben een smalle mond en zijn daarom niet goed te reinigen.
  • Stop een koelelement naast het drinken in de lunchtrommel.
  • Bestrijd de mooie fruitpakjes met je eigen middelen: ijsblokje in mooie figuren, hippe rietjes en laat kinderen zelf hun drinkfles uitkiezen.
  • Maak er een goede gewoonte van om een kan water op tafel te zetten tijdens het eten.
  • Moedig een kind aan om water te drinken en beloon hem ook daarvoor.
  • Een kind dat moeilijk water drinkt, wil wel siroop met water drinken. Begin daarmee en verlaag de hoeveelheid siroop geleidelijk.
  • Neem om af te koelen juist niet een koude, maar een lauwe douche. Het lichaam went namelijk aan de temperatuur van het kraanwater. Je zult het na een koude douche alleen nog maar warmer hebben. Na een lauwe douche valt de temperatuur buiten juist wel mee, aangezien de lichaamtemperatuur dan ook hoger is.

2006 Planet Internet
Klasse water www.aquachain.nl

Aqua Chain Holland | Telefoon: (0416)349117 | Fax: (0416)339526 | E-mail:
Project | Waterkoeler | Bidon | Prijs | Informatie | AWCN | Partners | Nieuws | Reacties | Voordelen | Links | Vraag/antwoord | Downloads